Justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri incepand cu data de 01 ianuarie 2020

Justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri incepand cu data de 01 ianuarie 2020. Aplicarea regulamentului UE nr. 1912/2018 privind documentele ce atesta justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare 

Incepand cu 01 ianuarie 2020 se va utiliza o noua procedura fiscala de justificare a scutirii de TVA pentru  livrarile intracomunitare de bunuri. Acest lucru este generat de intrarea in vigoare a regulamentului UE nr. 1912/2018 ce modifica regulamentul UE nr. 282/2011 pentru aplicarea directivei nr. 112/2006 privind sistemul comun al TVA.

Obiectul analizei noastre este justificarea scutirii de TVA – documentele justificative pentru o livrare intracomunitara scutita de TVA. Nu se pune in discutie scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri scutite de TVA prevazuta de art. 138 din directiva nr. 112/2006 cu transpunere in legislatia nationala la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, ci vom analiza modul si documentele prin care se acorda scutirea de TVA la livrari intracomunitare de bunuri efectuate de persoane inregistrate in scopuri de TVA in Romania.

Prin bunuri intelegem bunuri uzuale cum ar fi mobila, materiale de constructii sau alimente si nu vom dezvolta analiza cu privire la lucrari intracomunitare de produse accizabile sau mijloace de transport noi.

Speta este: Societatea Exemplul National din Romania SRL este persoana juridica romana inregistrata in scopuri de TVA in Romania – poate sa fie si o persoana fizica ce desfasoara activitati independente inregistrata in scopuri de TVA. aceasta efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri catre societatea Roma Latina SRL, persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA in Italia. Ambele companii detin coduri valide de inregistrare in scopuri de TVA. Transportul bunurilor incepe din Romania, este unul rutier, iar descarcarea bunurilor se realizeaza pe teritoriul Italiei. Transportul bunurilor este efectuat de societatea Transportatorul SRL, persoana juridica Romana – poate sa fie si un transportator extern. Nici una dintre societati nu este afiliata unei alte societati.

Incepand cu 01 ianuarie 2020 noua procedura a scutirii de TVA pentru  livrarea intracomunitara de bunuri presupune ca beneficiarul din celalalt stat membru sa detina un cod valid de inregistrare in scopuri de TVA, iar persoana ce efectueaza livrarea intracomunitara de bunuri trebuie sa detina un set de minim 3 documente pe langa factura corect intocmita. Aceste documente sunt:

  1. Primul document este o declaratie a beneficiarului ca a primit respectivele bunuri. Un model al acestei declaratii il atasam si noi in acest material;
  2. Al doilea document este un document ce atesta transportul bunurilor, cum ar fi:
  • CMR semnat;
  • scrisoare de trasura semnata, un conosament;
  • factura de transport aerian sau o factura de transport a bunurilor.

Nota: pot fi prezentate drept doua documente justificative pe langa declaratia beneficiarului oricare doua documente dintre acestea enumerate;

  1. Al treilea document justificativ, pe langa declaratia beneficiarului si un document ce atesta transportul este unul din urmatoarele:
  • polita de asigurare a transportului bunului;
  • documente bancare care atesta plata transportului;
  • documente eliberate de o autoritate publica ce atesta sosirea bunurilor in statul membru de destinatie;
  • documente eliberate de un notariat care atesta sosirea in statul de destinatie;
  • chitanta eliberata de un atrepozit ce atesta sosirea bunurilor in statul de destinatie.

Exemplul 1: societatea din speta noastra va putea sa justifice scutirea de TVA avand in vedere urmatoarele documente:

  1. Factura corect intocmita pe care se mentioneaza codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului din celalalt stat membru;
  2. Declaratia beneficiarului ce atesta primirea bunurilor;
  3. Documentul de transport rutier CMR semnat;
  4. Factura ce atesta transportul.

Exemplul 2: societatea din speta noastra justifica scutirea de TVA cu urmatoarele documente:

  1. Factura corect intocmita pe care se mentioneaza codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului din celalalt stat membru;
  2. Declaratia beneficiarului ce atesta primirea bunurilor;
  3. Factura ce atesta transportul;
  4. Declaratie notariala data de beneficiar cu privire la receptia bunurilor.

Exemplul 3: societatea din speta noastra justifica scutirea de TVA cu urmatoarele documente:

  1. Factura corect intocmita pe care se mentioneaza codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului din celalalt stat membru;
  2. Declaratia beneficiarului ce atesta primirea bunurilor;
  3. Factura ce atesta transportul;
  4. Dovada platii bancare a transportului.

Care sunt elementele minime ale declaratiei beneficiarului privind receptia bunurilor – model de declaratie?

Elementele minime ale declaratiei beneficiarului sunt:

  1. Data emiterii;
  2. Statul de destinatie al bunurilor;
  3. Numele si adresa cumparatorului;
  4. Cantitatea si natura bunurilor;
  5. Data si locul de sosire al bunurilor:
  6. Identitatea persoanelor care accepta bunurile;
  7. In cazul in care se livreaza intracomunitar mijloace de transport se mentioneaza numarul de identificare al mijlocului de transport.

Model de declaratie dat de beneficiarul unei livrari intracomunitare:

Declaratie privind primirea bunurilor

Data: 10.01.2020

Furnizorul bunurilor: Exemplul National din Romania SRL din Romania

Factura insotitoare a bunurilor: F01RO din 10.01.2020

Statul de destinatie al bunurilor: Italia

Numele si adresa cumparatorului: Roma Latina SRL – Str. Columna lui Traian nr. 1, Roma

Cantitatea si natura bunurilor: 1 tona – nuci de cocos

Data si locul de sosire al bunurilor: 10.01.2020

Identitatea persoanelor care accepta bunurile: Nero Claudius Caesar Augustus Germanicus

Semnatura:

 

Declaration on receipt of goods

Date: 10.01.2020

Goods Supplier: National example of Romania SRL

Accompanying goods invoice: F01RO from 10.01.2020

State of destination of goods: Italy

Name and address of the purchaser: Roma Latin SRL – Trajan’s Columna Str. 1, Rome

Quantity and nature of goods: 1 tonne – coconuts

Date and place of arrival of the goods: 10.01.2020

Identity of persons who accept goods: Nero Claudius Caesar Augustus Germanicus

Signature:

Sa analizam chiar regulamentul UE nr. 1912/2020 in baza caruia am efectuat prezenta analiza:

„Sectiunea 2A

Scutiri pentru operatiunile intracomunitare

(articolele 138-142 din Directiva 2006/112/CE)

Articolul 45a

(1)   In scopul aplicarii scutirilor prevazute la articolul 138 din Directiva 2006/112/CE, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii, in oricare dintre urmatoarele cazuri:

(a)vanzatorul indica faptul ca bunurile au fost expediate sau transportate de acesta sau de o parte terta in numele sau si vanzatorul fie se afla in posesia a cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, fie se afla in posesia unei singure dovezi mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator;

 

(b)vanzatorul se afla in posesia urmatoarelor:

(i)o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; aceasta declaratie scrisa precizeaza data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului; si

 

(ii)cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, sau o singura dovada dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, care sunt emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator.

Cumparatorul furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa mentionata la litera (b) punctul (i) pana cel tarziu in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii.

(2)   O autoritate fiscala poate respinge o prezumtie care a fost efectuata in conformitate cu alineatul (1).

(3)   In sensul alineatului (1), urmatoarele documente sunt acceptate ca dovada a expedierii sau a transportului:

(a)  documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor;

 

(b)  urmatoarele documente:

(i)o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor;

 

(ii)documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie;

 

(iii)o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.”

 

Alte aspect de retinut:

  • la data prezentei analize, autoritatile fiscale din Romania nu au publicat in Monitorul Oficial vreo procedura aplicabila de la 01 ianuarie 2020 cu privire la scutirea de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri ce vor fi efectuate dupa data de 01.01.2020. Stim ca se lucreaza la o astfel de procedura, iar dupa publicarea in Monitorul Oficial trebuie sa tinem cont si de aceasta;
  • daca suntem in situatia de a efectua achizitii intracomunitare de bunuri de la furnizori din alte state membre, acestia ne vor solicita declaratia cu privire la receptia bunurilor sau alte documente in functie de procedurile adoptate in statul lor de rezidenta fiscala;
  • intr-o alta analiza, dupa ce se mai clarifica pozitia autoritatilor fiscal vom analiza si situatia justificarii scutirii de TVA cand furnizorul beneficiarul sau transportatorul sunt persoane impozabile afiliate.

 

Sursa: Consultant fiscal si auditor financiar – Adrian Benta.

Adauga comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Minimum 4 characters

Cadyson

    Date de identificare:

    Selecteaza serviciul dorit:

    Platitor TVA:

    Achizitii intracomunitare:

    Volum documente (Emise/ platite):

    Numar angajati:

    Date personale: