Monitorul oficial nr. 456 din 6 mai 2022
Legea nr. 128 din 2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată.
Legea nr. 128/2022 modifică reglementările existente prin care unele entități au obligația să încaseze de la cetățeni sau de la consumatori sume de bani pentru contravaloarea activităților prestate, a livrărilor de bunuri sau a prestărilor de servicii.
Modificările sunt punctuale și le putem grupa astfel:
- Începând cu data prezentei legi autoritățile publice, așa cum sunt reglementate de Legea finanțelor publice, au obligația să încaseze de la cetățeni/contribuabili prin intermediul cardurilor de credit/de debit sau preplătite sau prin intermediul terminalelor POS sau prin alte facilități moderne de încasare sumele reprezentând tarife, contribuții, amenzi, dobânzi, penalități, impozite, taxe, etc. Anterior exista această obligație doar pentru operatorii economici de servicii de utilități publice și instituții publice. Noutatea normativă constă în faptul că se extinde această obligație și pentru autoritățile publice, iar ca mod de plată pot fi acceptate și carduri preplătite.
- Persoanele juridice ce desfășoară activități de comerț cu amănuntul sau ridicata, respectiv realizează prestări de servicii ce au realizat anual o cifră de afaceri mai mare de 50.000 euro au obligația să se doteze cu terminale POS sau alte soluții moderne prin care să accepte carduri de debit sau credit, plăți electronice sau carduri preplătite. Noutatea constă în obligația de a accepta la plată carduri preplătite;
- Dacă o persoană juridică ce desfășoară comerț cu amănuntul sau cu ridicata sau realizează prestări de servicii nu a depășit plafonul de 50.000 euro în anul anterior, dar depășește acest plafon în exercițiul curent, obligația utilizării acestor sisteme moderne de încasare începe cu trimestrul următor celui în care s-a depășit plafonul. Cursul de schimb pentru calcularea plafonului este cursul BNR comunicat în data de 31 decembrie al anului anterior;
- Dacă o persoană juridică ce realizează activități de comerț de bunuri cu amănuntul sau cu ridicata sau efectuează prestări de servicii ce este deja dotată cu POS sau cu alte sisteme moderne de încasare are dreptul să renunțe la aceste obligații dacă doi ani consecutivi nu atinge plafonul de 50.000 euro;
- Operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, respectiv instituțiile și autoritățile publice ce încasează tarife, impozite, taxe, contribuții, amenzi sau alte sume ce li se cuvin au obligația să accepte încasarea sumelor printr-un sistem electronic de plată la distanță/online. Termenul de implementare a acestor sisteme este de maxim 6 luni de la data intrării în vigoare a acestei legi.
Sursa,
Consultant Fiscal,
Auditor Financiar,
Adrian Bența