Skip to content Skip to footer

Aparate de marcat electronice fiscale

Incepand cu  1 ianuarie 2016 este interzisa comercializarea aparatelor de marcat clasice. Se introduc case de marcat cu jurnal electronic, care sunt obligatorii astfel:

  • Pentru marii contribuabili, incepand cu 01.04.2016
  • Pentru contribuabilii mijlocii, incepand cu 01.07.2016
  • Pentru contribuabilii mici, incepand cu 01.11.2016

Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

Aceste entitati au obligatia sa emita bonuri fiscale si sa le inmaneze clientilor. Daca un client solicita factura, entitatea emitenta a bonului fiscal este obligata sa o elibereze.

Operatorii economici sunt obligati sa afiseze la loc vizibil un anunt detaliat de atentionare a clientilor cu privire la obligatia lor de a solicita bonul fiscal, in cazul in care vanzatorul nu doreste sa il emita.

Prin OUG 91/2014 au fost aduse o serie de modificari legislatiei in vigoare. Astfel, pentru operatiunile enumerate mai jos, entitatile NU trebuie sa detina aparate de marcat electronice fiscale si implicit nici sa emita bonuri fiscale:

  1. comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati, in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;
  2. vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
  3. transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente, precum si cu metroul;
  4. activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa (bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc etc.);
  5. activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;
  6. activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
  7. vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
  8. comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
  9. serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
  10. j) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism;
  11. k) incasarea la domiciliul clientului a contravalorii utilitatilor (energie electrica si termica, gaze naturale, apa, servicii de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, posta si curier, salubritate, televiziune, inclusiv prin cablu, Internet);
  12. efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
  13. serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente;
  14. activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  15. serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  16. livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita inregistrarea, evidentierea si controlul sumelor incasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice;
  17. comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile.

ATENTIE! Daca in cazul activitatilor prevazute mai sus la literele f), g), h), i), j), k) si l) nu sunt utilizate aparate de marcat electronice fiscale, este obligatorie emiterea de chitante.

Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat care trebuie sa cuprinda cel putin:

– denumirea si codul de identificare fiscala ale entitatii emitente;

– adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;

– logotipul si seria fiscala ale aparatului;

– numarul de ordine;

– data si ora emiterii;

– denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat;

– pretul sau tariful unitar si cantitatea;

– valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv TVA, cu indicarea cotei de taxa;

– valoarea totala a bonului, inclusiv TVA;

– valoarea totala a TVA pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota;

– valoarea totala a operatiunilor scutite de TVA, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA, daca este cazul.

 

Bonul fiscal emis de casele de marcat cu jurnal electronic trebuie sa contina in plus si urmatoarele elemente:

– unitatea de masura; si

– codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, la cererea acestuia.

 

Rola-jurnal emisa cu aparatul de marcat clasic este documentul pe care se inscriu toate datele din bonurile fiscale si se pastreaza in arhiva operatorilor economici timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmit.

Jurnalul electronic emis cu aparatul de marcat cu jurnal electronic este setul de fisiere electronice securizate, existente in dispozitivul de memorare, care contine toate datele din bonurile fiscale, precum si toate operatiunile din regimul de inregistrare. Jurnalul electronic se pastreaza in dispozitivul de memorare, in arhiva operatorilor economici, timp de 5 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmit.

Ce contine Raportul fiscal?

Raportul fiscal de inchidere zilnica este documentul emis cu aparatul de marcat electronic fiscal care contine date de sinteza cu caracter fiscal:

– denumirea si codul de identificare fiscala ale entitatii emitente;

– adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;

– logotipul si seria fiscala ale aparatului;

– numarul de ordine numerotat progresiv;

– data si ora emiterii;

– numarul bonurilor emise in ziua respectiva;

– valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul TVA, cu precizarea nivelului cotei;

– valoarea totala a operatiunilor scutite de TVA, precum si valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA.

Raportul fiscal de inchidere zilnica emis de aparatul de marcat cu jurnal electronic trebuie sa contina in plus si urmatoarele date:

– numarul de bonuri fiscale care au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, precum si valoarea totala a acestorasi totalul TVA;

– identificatorul jurnalului electronic;

– numarul si valoarea reducerilor, anularilor, sume de serviciu, precum si sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plata utilizat.

La umplerea memoriei fiscale, atunci cand aceasta trebuie inlocuita ca urmare a defectarii sau cand nu mai poate fi folosita de catre utilizatori din diverse motive, precum si in cazul in care acestia isi inceteaza activitatea, operatorii economici sunt obligati sa asigure pastrarea si arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioada de 10 ani.

Nu este obligatorie inlocuirea memoriei fiscale a aparatelor de marcat, aceasta putand fi utilizata pana la umplere, in urmatoarele cazuri:

– la schimbarea atributului fiscal al codului de identificare fiscala al utilizatorului (cu RO sau fara RO);

– la schimbarea formei de constituire a societatii fara modificarea denumirii acesteia;

– la modificarea denumirii si/sau adresei societatii daca se pastreaza codul de identificare fiscala;

– la mutarea unui punct de lucru apartinand utilizatorului de la un stand la altul, in cadrul unui complex comercial situat la aceeasi adresa;

– la schimbarea denumirii strazii de la locul de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale;

– in cazul inactivitatii temporare a utilizatorilor, anuntata organelor fiscale;

– in cazul unor erori constatate dupa fiscalizare privind inregistrarea datelor din antetul bonului fiscal.

 

Atunci cand se inlocuieste memoria fiscala, obligatoriu se schimba si dispozitivul de memorare a jurnalului electronic.

Sursa: OUG nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. 

 

Lasa un comentariu

0.0/5

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.