Monitorul oficial nr. 668 din 4 iulie 2022
Legea nr. 195 din 2022 pentru completarea art. 25 din Legea contabilităţii nr. 82/1991
Legea nr. 195/2022 aduce o singură prevedere normativă în sensul că începând cu 1 ianuarie 2023 termenul de păstrare a ștatelor de salarii este de 5 ani cu condiția ca angajatorii să îndeplinească obligația de depunere a declarațiilor fiscale privind impozitul pe venitul din salarii și asigurările sociale.
Această modificare este adusă la art. 25 din Legea nr. 82/1991 privind contabilitatea ce reglementează termenul general de păstrare a documentelor de 10 ani, iar la data prezentei termenul de păstrare a ștatelor de salarii este de 50 de ani.
Din păcate, legea nu are măsuri tranzitorii, nu precizează ce se întâmplă cu actualele ștate de salarii pentru care termenul de 5 ani se împlinește la data de 1 ianuarie 2023. aici, noi apreciem că se păstrează termenul de păstrare de 5 ani și nici nu aduce vreo procedură de casare/distrugere a acestor ștate când chiar a expirat acest termen.
Un alt raționament profesional pornește de la faptul că există și alte acte normative cu implicații deosebite asupra unui contribuabil, cum ar fi termenul de 5 ani de prescripție a obligațiilor fiscale calculat de la data de 1 iulie din anul următor într-o procedură de inspecție fiscală sau termenul de 10 ani de la data faptei când sunt stabilite prejudicii aduse bugetului de stat generate de o faptă penală sancționată ca atare.
Având în vedere aceste aspecte, noi recomandăm ca și după data de 1 ianuarie 2023, termenul de păstrare a ștatelor de salarii să fie cel puțin egal cu termenul de prescripție a obligațiilor bugetare în condițiile de mai sus, chiar dacă termenul din legea contabilității este mai generos.
Sursa,
Consultant Fiscal,
Auditor Financiar,
Adrian Bența