Monitorul oficial nr. 597 din 27 iunie 2024
Ordin Comun ANAF și AVM nr 1337, 1268 din 2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport.
Ordin ANAF nr. 1337/2024 reglementează o nouă procedură din perspectiva sistemului de monitorizare a transportului bunurilor, prin intermediul sistemului de supraveghere RO e-transport. Avem în vedere în mod exclusiv transportul rutier de bunuri.
Fac obiectul monitorizării și utilizării sistemului RO e-transport, următoarele categorii de transporturi de bunuri:
a) Transportul internațional de bunuri, indiferent de sortimentul de bunuri cu excepția produselor accizabile, ce au alt regim de supraveghere (EMCS), cum sunt transporturile de bunuri aferente livrărilor intracomunitare, achizițiilor intracomunitare, exportului de bunuri, importului de bunuri, non-transfer de bunuri în alte state membre și din alte state membre, stocuri puse la dispoziția clientului în alte state membre sau din alte state membre.
b) Transportul național de bunuri, pentru cele considerate cu risc fiscal ridicat. Doar pentru transportul național de bunuri, selecția se face pe bunurile cu risc fiscal. Acestea sunt reglementate în acest moment de Ordin ANAF nr. 802/2022, ce enumeră sortimentele și clasificarea tarifară a respectivelor bunuri cu risc fiscal.
Reiterăm faptul că pentru aceste două categorii de bunuri, expeditorul sau, după caz, cumpărătorul trebuie să declare traseul rutier al acestor bunuri în sistemul RO e-transport, cu maxim 3 zile calendaristice înainte de începerea transportului, iar bunurile trebuie să fie însoțite de codul UIT generat de sistemul informatic.
Similar reglementărilor anterioare, se declară în sistemul RO e-transport acele cantități de bunuri pentru care masa de transport autorizată a mijlocului de transport este de minim 2,5 tone, iar valoarea sau cantitatea bunurilor depășește 10.000 lei sau 500 kg, exclusiv ambalaj. Astfel, mai întâi se efectuează analiza masei autorizate a mijlocului de transport, iar dacă aceasta depășește 2,5 tone, intervine analiza fie a valorii, fie a masei bunurilor transportate.
Reținem faptul că aceste ultime două criterii nu sunt cumulative. Analiza se face pentru o partidă de bunuri.
Aspecte punctuale aduse de procedură:
- Procedura este adaptată și pentru acei operatori economici ce intră în sfera de aplicare a sistemului RO e-sigiliu, decisă de autorități în urma analizei de risc.
- Procedura reglementează transportul rutier de bunuri de tip ”vânzări ambulante”, atunci când nu se cunosc destinatarii și traseul final al bunurilor, însă respectivul operator economic trebuie să estimeze cea mai ”îndepărtată adresă” ce va fi înregistrată în sistem.
- Pentru bunurile agricole cu risc fiscal cumpărate de la producătorii individuali, având ca document de proveniență certificatul de producător individual persoane fizice, nu se impune declararea în sistemul RO e-transport.
- Pentru bunurile vegetale recoltate, transportul de la locul de recoltare la depozit nu face obiectul declarării în sistemul RO e-transport. Trebuie extinsă analiza la prevederile Legii nr. 108/2014 privind transportul producției agricole (distanța maximă 70 km, documente specifice care să însoțească bunurile transportate).
- Pentru achizițiile de bunuri cu risc fiscal de la magazinele cash&carry, atunci când clientul le alege de la raft, le plătește la casa de marcat, iar clientul efectuează transportul, nu se impune declararea în sistemul RO e-transport.
Sursa,
Consultant Fiscal,
Auditor Financiar,
Adrian Bența