Incepand cu 1 iulie 2016, intra in vigoare OMFP 3769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA.
Acesta aduce numeroase modificari legate de raportarea datelor societatii, printre care aminitim urmatoarele:
- Rectificarea declaratiei se face exclusiv pentru datele declarate, adica daca in declaratie s-a înscris ceva eronat.
Nu vor face obiectul redepunerii declaraţiei facturile primite de persoana impozabila in alta perioada de raportare fata de data emiterii acestora de catre furnizori.
Ce implica asta? In primul rand va fi nevoie de mult mai multa atentie privind evidenta actelor, de o gestionare mult mai atenta si ordonata a documentelor. Din punct de vedere fiscal, datele din declaratie pot si sigur vor face obiectul unei analize de risc. Iar facturi declarate in perioade ulterioare emiterii lor pot duce la declansarea unui control fiscal operativ ori chiar a unei inspectii generale.
Sfatul meu: tineti-va ordonat hartiile, aveti grija de ele! Nu lasați partenerii de afaceri sa vina cu facturi peste doua luni de la emitere, nu acceptati astfel de situatii!!!
- Pentru completarea declaratiei este necesar:
– sa completati codul fiscal pentru persoane impozabile – indiferent ca sunt sau nu inregistrate in scopuri de TVA sau ca au sau nu obligația de a se inregistra in Romania in scopuri de TVA;
– sa completați CNP – cel mai recomandat, iar daca nu-l aveti trebuie completata adresa pentru persoane fizice .
Se vor declara totodata si:
– Seria si numărul facturilor emise in perioada de raportare. Plaja de facturi se refera strict la cea folosita pentru operațiunile pe teritoriul național. Aici e o chestiune interesanta: legislatia actuala nu obliga la definirea de plaje distincte a facturilor care se folosesc pe teritoriul național fata de cele ce se folosesc în livrari intracomunitare de exemplu. Prin instructiunile acestei declaratii (D394), ANAF vrea ca firmele sa atribuie serii si numere distincte pentru facturile emise pentru acele operatiuni care se declara prin D394 (pe teritoriul national);
– se vor declara distinct facturile stornate. Prin factura stornata se ințelege orice factura a carei valoare este negativa, adica si cele de reduceri comerciale sau financiare sunt asimilate tot unei facturi de stornare din punct de vedere al acestei declaratii;
– facturile anulate se vor declara si ele distinct. Factura anulata este factura emisa de entitate, dar care nu a fost transmisa partenerului si nu a fost inregistrata in contabilitatea emitentului;
– facturile emise in numele clienților se vor declara distinct.
- In perioada 01/07/2016-31/12/2016 nu se vor declara detaliat acele livrari cu factura de bunuri sau servicii efectuate catre persoane fizice ori acele facturi emise de agentii de turism sau de vanzare de bunuri second hand, daca valoarea fiecarei facturi este inferioara plafonului de 10,000 lei.
Concret: daca emiteti facturi catre persoane fizice, acestea nu se vor prezenta detaliat in declaratie decat in masura in care valoarea facturilor emise catre persoane fizice va depasi 10,000 lei/factură. Ele se vor prezenta cumulat.
Totuși exceptia dispare de la 01/01/2017, data de la care, indiferent de valoarea facturii emise catre persoana fizica ea va trebui declarata distinct.
Legat de achizitii insă, datele problemei se complica. Completarea CNP/NIF este obligatorie in situatia in care persoana impozabilă il colecteaza de la persoana fizica din facturi, contracte (de prestari servicii, de furnizare utilitati, vanzari de bunuri mobile si imobile etc.).
Asadar avem doua situatii:
– am CNP – e suficient – nu e nevoie de nimic altceva;
– nu am CNP – si atunci am nevoie de numele complet si de datele legate de adresa, dar nu oricum ci intr-o anumita ordine/componenta: tara, localitate, judet/sector, strada, nr. , bloc, apartament, alte detalii adresa. Rubrica “alte detalii adresa” se va completa in situatia in care se vor inscrie alte elemente decat cele existente in formularul pretiparit sau nu se detine o adresa din Romania.
Aici apare o chestie de obligatie mascata introdusa de ANAF. Codul fiscal nu cere sa am date despre CNP in facturi.
Unii dintre dumneavoastră ar spune ca cei de la A.N.S.P.D.C.P. prin Legea 677/2001, au si ei ceva de spus. Ei bine, este asa si nu prea.
Nu doar CNP-ul este data cu caracter personal. Numele si prenumele, adresa de mail, adresa, seria si numarul cartii de identitate, numarul de telefon si nu numai sunt si ele date cu caracter personal. Asadar nu doar CNP este data cu caracter personal. Iar eu trebuie, in lipsa lui, sa folosesc mai multe date cu caracter personal – numele si prenumele, adresa completa, unii colecteaza si numarul de telefon, etc. Ce fac atunci? Pentru ca eu le colectez in vederea indeplinirii unei obligatii legale – inscrierea unor date obligatorii in facturi si, de acum, in vederea completarii declaratiei 394.
Sunt unele situatii in care nu este necesara notificarea prelucrarii datelor cu caracter personal. (vezi legea nr 23/2012 și 90/2006). In 90/2006 se spune asa: nu e necesara notificarea cand prelucrarea datelor cu caracter personal referitoare la propriii angajati si la colaboratorii externi este efectuata de entitatile de drept public si de drept privat, in vederea indeplinirii unor obligatii legale. Iar in 23/2012 se spune ca nu e necesara cand prelucrarea datelor cu caracter personal este efectuata de persoanele fizice sau de entitatile private care desfasoara o activitate independenta, autorizata in baza unei legi speciale, in scopul indeplinirii atributiilor lor legale.
Sunt doua texte de decizii ale ANSPDCP date in baza Legii 677/2001 prin care se admite ca prelucrarea datelor cu caracter personal, in vederea indeplinirii obligatiilor legale, este perfect justificata si nu necesita notificarea.
Pentru nelamuriri, va rog sa ne contactati!