Monitorul oficial nr. 1139 din 15 decembrie 2023
OUG nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.
OUG nr. 115/2023 modifică foarte amplu Codul fiscal, iar aceste modificări ale Codului fiscal intră în vigoare în data de 01 ianuarie 2024 (sau fac referire la veniturile și cheltuielile anului 2024), cu câteva excepții, pe care le vom detalia punctual, pe parcursul analizei noastre.
Actul normativ aduce modificări pentru:
- Impozitul pe venitul microîntreprinderii;
- Impozitul pe profit;
- Impozitarea veniturilor extrasalariale obținute de persoanele fizice;
- Impozitul pe venitul din salarii și asigurările sociale obligatorii;
- Modificarea altor legi, cum sunt sistemul RO-etransport, modificarea Legii contabilității și la Legii privind disciplina financiară și plățile în numerar.
În prezenta alertă, analizăm alte modificările fiscale și modificarea altor legi în afara Codului fiscal:
- În ipoteza în care Comisia Europeană aprobă o derogare, TVA de la achiziția clădirilor sau spațiilor de locuit când acestea sunt situate în zone rezidențiale sau în blocuri de locuit, se va deduce în procentul de 50% în cazul în care acestea nu sunt utilizate în mod exclusiv pentru activitatea economică.
Această procedură se va aplica doar dacă Comisia Europeană acordă derogarea de la Directiva nr. 112/2006 privind sistemul comun al TVA, și doar după această dată.
În acest moment, în legislația din România, există o procedură de ajustare a TVA, însă pe suprafață (a se vedea normele de la art. 304 din Codul fiscal).
- Se introduc noi proceduri de actualizare a accizelor pentru benzină și motorină, în sensul că accizele pentru aceste produse cresc la data de 01 ianuarie 2024 cu 50% din creșterea prețurilor de consum și cu 50% cu data de 01 iulie 2024 din creșterea prețului de consum.
Trebuie însă să amintim faptul că prin Legea nr. 296/2023, există o altă procedură aplicabilă de la 01 ianuarie 2024, în sensul că valoarea accizelor este deja reglementată prin această lege ce modifică Anexa 1 la Codul fiscal, iar această lege prevede neactualizarea accizelor la data consacrată, 01 aprilie. De fapt, prin această ordonanță, accizele sunt majorate cu data de 01 ianuarie 2024.
- Tot din perspectiva accizelor, se introduc noi proceduri de marcare a produselor energetice, însă subiectul trebuie dezvoltat din punct de vedere tehnic.
- Legea nr. 70/2015 privind disciplina financiară este modificată în sensul clarificării și eliminării unor contradicții aduse de Legea nr. 296/2023, astfel:
- Se păstrează regula generală a plafonului de casierie de 50.000 lei;
- Prin excepție, hypermarketurile, iar aici înțelegem ”magazine cash&carry, supermagazine și hypermagazine” (definiții din OG nr. 99/2000 privind livrarea de bunuri și prestarea de servicii în piață), au un plafon de casierie de 500.000 lei;
- Sumele ce exced acestor plafoane se depun la bancă în termen de 2 zile lucrătoare;
- Se majorează la 5.000 lei suma pe care o poate plăti în numerar un salariat aflat în delegație, din avansuri spre decontare; anterior, la plecare în delegație, la plecarea în delegație se poate acorda în numerar un avans spre decontare de 10.000 lei;
- Se abrogă analiza plăților limitate în numerar pe întreaga societate când există mai multe casierii, iar plafoanele plăților și încasărilor în numerar se analizează pe fiecare casierie, iar dacă o societate înregistrează mai multe puncte de lucru/sedii permanente unde sunt înființate casierii, analiza plafoanelor se va face individual, pe fiecare casierie.
- Se reiterează că împrumuturile acordate de participanții la societate sau de alte persoane ce au calitatea de creditor se efectuează doar prin sistem bancar.
- Se reiterează amenda de 25% din sumele ce depășesc respectivele plafoane din lege (plafon de casă, de încasări sau de plăți).
- Rămâne în continuare neclară situația persoanelor fizice ce desfășoară activități independente, ce intră în sfera plafoanelor de casierie, dar nu au obligația legală să înființeze o casierie și nu au obligația întocmirii Registrului de casă.
- Legea nr. 120/2021 privind sistemul RO e-factura așa cum a fost modificată prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscale, reglementează termenul de transmitere a facturilor în sistemul RO e-factura. Acest termen este de 5 zile calendaristice de la emiterea facturii, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice față de termenul de emitere a facturii prevăzut de Codul fiscal, adică data de 15 a lunii următoare. Practic, cel mai târziu am putea transmite factura până pe data de 20 a lunii următoare inclusiv, iar pentru cei ce automatizează softurile, ar fi bine să se păstreze termenul de maxim 5 zile calendaristice de la emiterea facturii.
- Sunt ample modificări punctuale privind sistemul RO e-transport, în sensul că autoritățile pot solicita aplicarea de dispozitive electronice pentru urmărirea transportului unor bunuri. Legislația nou reglementată este aplicabilă în paralel cu reglementările privind sistemul RO e-sigiliu, așa cum a fost reglementat de Legea nr. 296/2023.
Se reiterează faptul că bunurile cu risc fiscal trebuie însoțite de codul UIT obținut în maxim 3 zile calendaristice anterior datei începerii transportului, ocazie cu care se majorează și contravențiile pentru persoane fizice, acestea fiind între 10.000 lei și 50.000 lei, iar pentru persoane juridice între 20.000 lei și 100.000 lei, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
- În Legea nr. 82/1991 privind contabilitatea sunt două modificări:
- O nouă faptă considerată contravenție;
- Majorarea semnificativă a amenzilor prevăzute pentru nerespectarea reglementărilor legii contabilității.
O entitate fără scop patrimonial ce primește sponsorizări sau redirecționări din impozitul pe profit/venit etc. trebuie să depună o declarație anexată la situațiile financiare anuale.
Această declarație nu este încă un formular tipizat, însă din aceasta trebuie să rezulte sumele primite și modul în care sumele au fost utilizate.
Pentru nedepunerea acestei declarații, sancțiunea este amendă contravențională cu valoarea de la 20.000 lei la 30.000 lei, indiferent de suma primită sub formă de sponsorizare/redirecționare.
Pentru celelalte contravenții deja prevăzute de Legea contabilității, valoarea amenzilor crește și de 20 de ori, chiar dacă faptele nu aduc vreo atingere bugetului de stat și sunt la nivel semnificativ.
De exemplu, pentru neefectuarea inventarierii, amenda anterioară a fost între 400 lei și 5.000 lei, modificată la amendă de la 3.000 lei la 20.000 lei, doar pentru lipsa documentelor, chiar dacă gestiunea poate că este corectă.
Sursa: Consultant Fiscal si Auditor Financiar – Adrian Bența