Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024
OUG nr.70 din 2024 privind unele măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific, precum şi alte măsuri fiscale.
OUG nr. 70 din 2024 reglementează o nouă procedură fiscală din perspectiva întocmirii decontului de TVA, Formular 300. Se aplică pentru perioada următoare datei de 01 iulie 2024 și probabil din data de 25 august 2024 vom vedea funcționarea efectivă și folosința practică a acestui sistem.
În esență autoritățile fiscale valorifică datele identificate în diversele sisteme electronice cu precădere celei din sistemul RO e-factură și celelalte baze de date avute și va propune contribuabilului, persoană înregistrată în scopuri de TVA, o propunere de completare a decontului de TVA – Decontul precompletat de TVA.
Actul normativ prevede în mod foarte clar că acest decont precompletat de TVA nu reprezintă un titlu de creanță fiscală, prin urmare contribuabilului nu are obligația acceptării sumelor propuse și își va depune Decontul de TVA așa cum își apreciază situația fiscală.
Ce aduce dificultăți și consum suplimentar de resurse este procedura explicativă pe care trebuie să o dea contribuabilului în situația în care există diferențe semnificative între valorile propuse de autoritatea fiscală prin decontul precompletat și valorile comunicate de contribuabil.
Astfel procedura efectivă prevăzută de actul normativ este:
1.Autoritățile fiscale trimit decontul precompletat prin SPV până pe data de 20 a lunii următoare celei corespunzătoare perioadei fiscale a TVA (luna sau trimestru).
2.Contribuabilul verifică sumele comunicate de Autoritatea fiscală și depune decontul de TVA, Formular 300, până pe data de 25 a lunii următoare, când de altfel este și termenul de plată a TVA. Acest decont de TVA generează obligația fiscală către bugetul de stat.
3.Autoritatea fiscală identifică diferențele semnificative dintre sumele din decontul precompletat și sumele din Decontul de TVA, Formular 300, depus de contribuabil. O sumă este considerată diferență semnificativă din perspectiva acestui act normativ dacă sunt îndeplinite cumulativ 2 condiții:
a)Are o valoare mai mare de 1.000 lei;
b)Diferă cu cel puțin 20% față de rândurile din decontul de TVA depus, față de decontul de TVA precompletat.
4.Până în data de 05 a lunii următoare autoritatea fiscală comunică prin SPV către contribuabil diferențele identificate în categoria celor semnificative.
5.Contribuabilul are obligația să se conformeze și să explice diferențele semnificative prin depunerea unui nou formular „Notă justificativă”.
Termenul de depunere a acestor obligații/justificări este de 10 zile de la data primirii notificării privind existența diferențelor.
De reținut: dacă contribuabilul nu depune această notă justificativă privind diferențele de TVA există două sancțiuni:
a)O sancțiune de natură fiscală în senul că pentru respectivul contribuabil crește riscul fiscal – nu înseamnă începerea unei inspecții ci doar majorarea riscului fiscal;
b)Se pot aplica sancțiuni contravenționale cu amenzi de la 2.000 lei la 10.000 lei.
Probabil majoritate generalizată a contribuabililor înregistrați în scopuri de TVA vor primii astfel de notificări într-un cât autoritățile fiscale nu au toate elementele din care să rezulte TVA colectată sau TVA deductibilă. Cu această ocazie putem reamintii elementele ce conduc la diferențe între sumele din decontul precompletat și decontul de TVA, Formular 300:
-existența sistemului de TVA la încasare utilizat la scara largă de contribuabilii cu cifre de afaceri în domeniul TVA în sumă de 4.500.000 lei. Ca și regulă generală deducerea de TVA de la achiziții se poate face la momentul plății sumelor datorate la furnizori, iar TVA aferentă vânzărilor devine o sumă exigibilă față de buget la momentul încasării creanțelor de la clienți. Autoritățile fiscale nu cunosc aceste date – încasări de la clienți sau plăți către furnizori;
-achizițiile de autoturisme sau achizițiile în legătură cu autoturismele sunt prezumate a se deduce cu o cotă de TVA de 50% în situația cumulativă când nu sunt folosite integral în activitatea economică a contribuabilului sau nu se întocmesc foi de parcurs. Foarte mulți contribuabili și-au asumat deducerea limitată a TVA în procentul de 50% doar ca motiv de a nu mai întocmii foile de parcurs;
-existența diverselor ajustări de TVA atât în favoarea bugetului, cât și a contribuabilului atât prin procedura aplicabilă bunurilor de capital, cât și a altor bunuri decât cele de capital;
-vânzările facturate către persoane neimpozabile (persoane fizice și unele persoane juridice) încă nu sunt declarate obligatoriu prin sistemul RO e-factură.
Alte modificări aduse de actul normativ:
1.Se abrogă obligația depunerii declarației recapitulative, Formular 394 privind achizițiile și livrările pe teritoriul național, cu data de 25 a lunii următoare. Prezenta ordonanță împuternicește președintele ANAF ca prin ordin să stabilească data de depunere a respectivei declarații. Pentru Declarația 394 aferentă lunii iunie 2024 se păstrează data de 25 iulie 2024;
2.Formatul tipizat al notificărilor privind diferențele de TVA și a „Notei justificative” vor fi adoptate prin ordin al președintelui ANAF;
3. Se înființează Comitetul Național pentru Decontul precompletat RO e-TVA ce are atribuții privind monitorizarea și implementarea decontului precompletat de TVA.
Cu această ocazie vă recomandăm ca să depuneți detaliat notele justificative privind eventualele diferențe de TVA, dacă se solicită, iar ulterior într-un termen rezonabil să solicitați și un răspuns din partea autorităților fiscale asupra modului în care au fost folosite aceste informații.
Sursa,
Consultant Fiscal,
Auditor Financiar,
Adrian Bența