O serie de acte normative, precum OUG nr. 156 / 2024 denumită și Ordonanța trenuleț (publicată în Monitorul oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024)- fiind ultima dintre acestea, aduc numeroase modificări aplicabile începand cu 1 ianuarie 2025, iar cele care au impact de ordin fiscal sunt următoarele:
1. Impozitul pe veniturile din dividende se majorează la cota de 10% (față de 8% cât era până acum), atât pentru persoanele fizice cât și pentru persoanele juridice:
- Dividende retrase de persoane fizice:
– Excepție: dividendele distribuite pe baza situațiilor financiare interimare întocmite în decursul anului 2024 pentru care cota de impozit aplicabilă rămâne cea veche de 8%, fără recalcularea impozitului după depunerea situațiilor financiare anuale aferente anului 2024;
– Aceeași cotă de impozit venituri dividende de 10% se aplică și persoanelor fizice nerezidente, însă aici trebuie ținut cont și de prevederile Convenției de evitare a dublei impuneri cu statul persoanei nerezidente, sau de eventuale scutiri pentru acest impozit prevăzute de Codul fiscal.
- Dividende retrase de persoane juridice (societăți):
– Aceeași cota de 10% impozit pe venit dividende se aplică și unei societăți care deține parți sociale în altă societate și își retrage dividendele;
– Excepție: NU se aplică impozit pe venit dividende în situația în care cele două societăți (cea care plătește dividende și cea care primește dividende) îndeplinesc condițiile de scutire a acestui impozit (conform articolului 43, alin (4) din Codul fiscal).
2. Impozitarea microîntreprinderilor
- Plafonul microîntreprinderilor
– Pentru anul 2025, plafonul microîntreprinderilor se reduce de la 500.000 euro la 250.000 euro (echivalentul a 1.243.525 lei) iar această condiție se verifică la data de 31 decembrie 2024; pentru microîntreprinderea care are asociați care dețin mai mult de 25% din părțile sociale ale acesteia, în acest plafon se iau în calcul veniturile cumulate ale tuturor întreprinderilor legate (inclusiv veniturile din activități independente);
– Pentru anul 2026, plafonul microîntreprinderilor se reduce la 100.000 euro, iar verificarea acestuia se face la data de 31 decembrie 2025;
– Daca depășirea acestui plafon se face in decursul anului, societatea va datora impozit pe profit începând cu trimestrul in care a depășit aceasta limita fără posibilitatea de a se mai întoarce la regimul microîntreprinderilor;
– Totodată se elimină condiția de realizare a veniturilor din consultanță și / sau management în pondere de maxim 80% din totalul veniturilor, pentru a rămâne în categoria microîntreprinderilor.
- Cota de impozitare microîntreprindere
– Cota de impozitare va fi de 3% impozit microîntreprindere chiar de la realizarea primului venit, pentru societățile care desfășoară activități conform codurilor CAEN 6210 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6290 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5611 – Restaurante, 5612 – Activități ale unităților mobile de alimentație, 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a, indiferent dacă acestea sunt activități principale sau secundare.
3. Impozite și contribuții salariale
- Majorarea salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește la suma de:
– 4.050 lei, fără a include sporuri și alte adaosuri, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând 24,496 lei/oră, pentru salariații încadrați în regim normal, potrivit HG 1505/2024;
– 4.582 lei pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, pentru salariații din domeniul construcțiilor;
– 4.050 lei pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, pentru salariații din domeniul agricol și al industriei alimentare;
- Se păstrează scutirea de impozit și asigurări sociale pentru suma de 300 lei, pentru salariații încadrați în muncă cu salariul minim brut unde își au funcția de bază, iar venitul brut lunar nu depășește suma de 4.300 lei. În acest plafon nu se iau in calcul bonurile de masă sau voucherele de vacanță;
- Se abrogă scutirea la impozitul pe venitul din salarii pentru categoriile următoare de salariați: cei din domeniile IT, construcții, sectorul agricol și industria alimentară, singurii pentru care se mai păstrează facilitatea fiscală existentă fiind doar salariații din domeniul cercetare-dezvoltare. Odată pierdută această facilitate, aceștia nu mai au dreptul să opteze pentru scutirea la plată a contribuției la pilonul de pensii administrat privat.
4. Impozitul pe constructii
– Acesta se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, potrivit unui calcul specific, conform Codului fiscal.
5. E-factura B2C (business to customers)
– Devine obligatorie transmiterea în SPV a facturilor emise către clienți persoane fizice, având același termen de 5 zile de la emiterea acestora; dacă clientii persoane fizice nu își comunică CNP-ul, conform legii, în locul acestuia trebuie înscris un număr format din 13 cifre de zero.
6. E-TVA
– S-a amânat obligația contribuabililor de a răspunde asupra Notificărilor de conformare RO e-TVA transmise de către ANAF cu privire la diferențele constatate privind calculul TVA și implicit a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025.
7. SAF-T
– Acestă declarație va deveni obligatorie de întocmit și transmis către ANAF și de către contribuabilii mici (excepție fac doar PFA-urile și cei care își conduc contabilitatea în partidă simplă) și conține informații cu privire la evidența financiar-contabilă a societății extrem de detaliate.
Cu asemenea noutăți, vă doresc să cântăriți bine orice decizie de afaceri și să faceți cele mai inspirate alegeri! Mult succes in noul an!